Hvorfor bakovervendt?

De fleste har i dag fått med seg at det er anbefalt å sikre barn bakovervendt til de er fire år. Mange velger allikevel å sikre barna fremovervendt lenge før de anbefalte fire årene. Hvorfor det?

Jeg tror det handler om at folk ikke helt forstår viktigheten av bakovervendt sikring. Altså hvor stor forskjell det er på bakovervendt og fremovervendt sikring.
I dette blogginnlegget skal jeg prøve å gi litt innsikt i akkurat dette.

Hvorfor bakovervendt?
Mange vet alt dette, men jeg tar med en kort oppsummering allikevel. Hvorfor skal barn sitte bakovervendt i bilen?
I en ulykke vil barnet som sitter bakovervendt bli fanget opp av det bakovervendte bilsete, slik at belastningen på barnets kropp fordeles jevnt fra rumpe og opp til hodet. Seteryggen tar imot barnet, og ingen kroppsdeler slenges rundt.
I et fremovervendt bilsete er det kun selene som holder barnets overkropp på plass. Barnets “løse” kroppsdeler; hode, armer og ben vil kastes fremover med enorm kraft. Barnets hode, nakke, armer, skuldre, ben og hofter vil utsettes for store skader, ofte dødelige.
 

Så hvorfor sitter ikke alle bakovervendt i bilen?
Nei, det er et godt spørsmål. Sikkerhetsmessig så burde vi faktisk det.
Samtidig er det ekstra viktig at barn sitter bakovervendt. Barnets kropp er ikke ferdig utviklet, noe som gjør at barnet ikke vil tåle påkjenningen fra en kollisjon like godt som oss voksne. I tillegg har barnet et hode som er veldig stort i forhold til kroppen, noe som gir økt belastning på nakken i en kollisjon.
Dagens biler har også mange sikkerhetssystemer (setebelte, airbag mm.) som beskytter, men disse er designet for å beskytte et voksen kropp, og en barnekropp kan skades og i værste fall drepes av sikkerhetssystemene i bilen.


Barnet har et mye større hode i forhold til resten av kroppen enn det vi voksne har.
Dette er en av flere grunner til at barn sitter mye sikrere bakovervendt. (Bilde: Trygg Trafikk)

 

Hvor mye sikrere?
Et fremovervendt barnesete gir 50-60% beskyttelse i en ulykke.
Et bakovervendt barnesete gir 90-95% beskyttelse i ulykke.
I praksis betyr det at bakovervendte barneseter gir barnet god beskyttelse i så og si alle ulykker. De siste 5-10% er ulykker hvor bilen havner i vann, begynner å brenne og lignende hvor retning på barnesetet ikke spiller noen rolle – det går ikke bra uansett.

Det finnes få eller ingen rapporter om barn i bakovervendte bilstoler som er blitt hardt skadet eller drept i bilulykker. Derimot finnes det mange rapporter om fremovervendte barn som er både drept og skadet for livet.


Denne er amerikansk, og sier “rear-facing for at least two years”.
Vi vet at bakovervendt sikring gir store sikkerhetsmessige fordeler også for eldre barn.

 

 

Sidekollisjoner? Påkjørsler bakfra?
Mange spør om ikke et fremovervendt sete vil være sikrere i en påkjørsel bakfra.
For det første er halvparten av alle som er innvolverte i en påkjørsel bakfra i en frontkollisjon (den parten som kjører på den andre). Men uansett hvilken part du er i kollisjonen, vil et bakovervendt sete være det som beskytter barnet mest. Dette er fordi at en bil som kjøres på bakfra fortsatt vil bevege seg fremover, og derfor oppfører kreftene seg på samme måte som i en frontkollisjon. Dessuten skjer de fleste påkjørsler bakfra i langt lavere hastigheter enn frontkollisjoner. 

I sidekollisjoner vil også et bakovervendt sete være det sikreste.
I så og si alle sidekollisjoner er bilen som blir påkjørt i bevegelse fremover. Da vil det bakovervendte barnet presses mot bilsetets rygg og være godt beskyttet av bilstolens sidebeskyttelse. Sitter barnet fremovervendt vil barnet presses fremover og ut av sonen for bilstolens sidebeskyttelse. I praksis har ikke fremovervendte seter sidebeskyttelse. (Og her er kollisjonstester veldig misvisende, for i kollisjonstester står bilen i ro når den blir truffet i siden, og da har fremovervendte seter ganske god beskyttelse. Men kunnskap hentet inn fra virkelige ulykker viser at virkeligheten er en helt annen.)
Halvparten av barna som dør i trafikkulykker i England dør i sidekollisjoner, i Sverige er det ingen barn som dør i sidekollisjoner, nettopp fordi barna i Sverige sitter bakovervendt mye lenger. (Kilde: Robert Bell)

Den eneste gangen et fremovervendt sete vil være sikrere er om du rygger på noe. Og rygge gjør man sjeldent i stor fart, så det gir minimale skader selv om barnet sitter bakovervendt.

For forskjellen på bakovervendt og forovervendt sikring er stor.
– I en kollisjon kan et forovervendt barn risikere nakkebrudd i stedet for det som kunne endt med et blåmerke. I bakovervendt posisjon blir trykket ved en kollisjon fordelt på hele området fra hodet til baken når ryggen presses inn i stolryggen.
Jan Olav Nilsen/IF Forsikring


Nesten fem år og strålende fornøyd med å sitte bakovervendt i en Britax TwoWay. 

Nyere bil
Mange tenker at i en nyere bil er det ikke like viktig med et bakovervendt sete som i en gammel bil. Saken er faktisk det omvendte. I en ny bil er et bakovervendt sete enda mer viktig. I gamle biler ble hele bilen deformert i en kollisjon, og mye av energien i kollisjonen (som er skadelig for mennesker) ble tatt ut på bilens deformering. Nyere biler deformerer seg ikke like mye, for å beskytte oss som sitter inne i bilen. Men det betyr at mer av energien fra kollisjonen taes ut på de som sitter i bilen (og derfor har man airbag og andre smarte systemer til oss voksne). For et barn er det da kun en bakovervendt bilstol som vil gi ekstra beskyttelse.

 

Forskjellen på bakovervendt og forovervendt sikring er stor. Det kan faktisk dreie seg om et blåmerke eller en brukket nakke”
Kristin Øyen/Trygg

 

Det gikk jo bra før!
Problemet er at ofte gikk det ikke bra før! På 70-tallet, som var de årene hvor flest døde i trafikken i Norge noen sinne, døde 100 barn årlig de værste årene. 100 barn! Om man hadde sikret dagens barn på samme måte som på 70-tallet, og tatt høyde for endringen i trafikkbildet, så ville rundt 400 barn dødd i bilulykker årlig (kilde: Trygg Trafikk). I tillegg har man jo alle de som blir hardt skadet og sliter med ettervirkninger av disse skadene resten av livet. Disse snakkes det sjeldent om.


5 år og bakovervendt i en Axkid Minikid.

Bare en kort tur
Mange tenker at man skal bare en kort tur, det er lav fartsgrense og/eller det er en biltur man bare tar en sjelden gang (for eksempel på ferie), men det hjelper allikevel ikke. Ulykker kan skje når som helst og hvor som helst, og det er mer sansynlig at det skjer i nærområdet ditt enn på langtur. For barn hjelper det heller ikke at farten er lav, da de allikevel kan få livsendrende skader eller i værste fall bli drept. Hadde vi visst når vi kom til å havne i en ulykke kunne vi jo latt være å sikre oss alle de andre gangene, men det gjør vi ikke, og derfor er riktig sikring like viktig på alle turer – hver eneste gang. 

 

Hvor lenge bør barna sitte bakovervendt?
Myndighetene i Norge i dag anbefaler bakovervendt til 4 år. For få år siden var anbefalingen 2 år. Og noen år vil den forhåpentligvis økes.
Poenget er at 4 år ikke er en magisk alder for når barn er store nok til å tåle en ulykke i et fremovervendt sete. Det sikreste for barnet ditt vil være å sitte bakovervendt så lenge som mulig. De største bakovervendte stolene på markedet i dag kan brukes til barna er rundt 120 cm høye.
Alternativet fremovervendt er fempunktssele eller bilens trepunktssele. I en fempunktssele vil barnet i en ulykke pådra seg skader på nakke, hode, skuldre, armer, hofter og ben. I en beltesstol med bilens trepunktssele vil barnet få skader på hode, nakke og buken. Alvorlige skader som ofte ender med død for barnet.

(..) Derimot er det mange barn som skades i bilulykker, ca. 500 barn hvert år og omlag 8 % av disse er svært alvorlig skadet. En stor andel av disse barna kunne kommet fra bilulykken så og si uskadd om de hadde vært plassert i et korrekt montert bakovervendt barnesete.
Tor Einar Calish, overlege ved barneintensiven på Ullavål Universitetssykehus

 

Historier fra virkeligheten
Den første historien fra virkeligheten jeg kom over var om lille Joel, og det var historien som for min del fikk øynene mine opp for hvor stor forskjell det faktisk er på fremovervendt og bakovervendt sikring. Hvor lite beskyttelse et fremovervendt sete faktisk gir.
Joel satt korrekt sikret i sitt fremovervendte sete, og fremovervendt var det myndighetene anbefalte for et barn på hans alder.
Foreldrene hadde altså gjort alt korrekt. Allikevel endte Joel opp med en brukket nakke. I ettertid vet de at et bakovervendt sete ville beskyttet han mot skadene.

Engelsk artikkel om ulykken.
En nyere historie er fra Australia, hvor en familie på fire var på vei hjem fra tannlegen. De mistet kontrollen på bilen og kjørte inn i et tre i rundt 100 km/t. Bilen ble kastet over på taket, og treet brakk og landet oppå bilen. I baksetet satt to små jenter. Lillesøster på nesten 1 år som satt bakovervendt og storesøster på nesten 2 år som satt fremovervendt. 
På sykehuset viste det seg at storesøster brakk nakken på to steder, samt hadde andre skader i nakken. Legene kunne fortelle at de fleste barn med hennes skader overlever ikke. Tre måneder etter ulykken var storesøster fortsatt på sykehus til behandling for skadene hun pådro seg i ulykken, og det var usikkert på om hun noen gang ville bli helt bra.
Lillesøster hadde et blåmerke på skulderen etter selen, og det var den eneste skaden hun fikk i den alvorlige ulykken.  


I dag sitter begge jentene bakovervendt,
og det kommer de til å gjøre så lenge de kan.

 

 

 


Gabriel før ulykken
 

Spansk artikkel om Gabriel og ulykken. (Det fungerer å oversette med Google translate.)
Lille Gabriel og pappaen hans var på vei hjem fra barnehagen da bilen deres ble truffet av en annen bil. Gabriel var sikret i Cybex Pallas, en bilstol med en såkalt magepute. En magepute er en isoporkloss som legges over barnets myke mage (og de indre organene som man ellers vil ha beltet bort ifra), uten å bruke internsele eller bilens trepunktsbelte på barnet.  Dette er et sete som er både godkjent og av mange anbefalt her i Europa. Foreldrene trodde han var trygg og at de hadde gjort et godt valg.
Faren til Gabriel, som selv er ambulansearbeider, fant gutten livløs i bilstolen sin etter ulykken, og startet umiddelbart gjennopplivning. Ambulansepersonalet som kom til jobbet lenge med å gjenopplive han, og de lyktes til slutt.
På sykehuset viste det seg at Gabriel hadde en skade man gjerne kaller “innvendig halshugging” (“internal decapitation” på engelsk).
“(…) fullstendig dislokasjon av øverste halsvirvel (C1) forårsaker fullstendig separasjon av skallen og ryggraden.” (Sitat hentet fra artikkelen det linkes til over og fritt oversatt til norsk.)
Gabriel overlevde utrolig nok ulykken, men var sterkt funksjonshemmet etterpå. 8 måneder senere døde han som følge av problemer i forbindelse med funksjonhemmingen han pådro seg under ulykken.


Gabriel på sykehuset etter ulykken


En sterkt funksjonshemmet gutt,
som åtte måneder etter ulykken dør av problemer skadene har gitt ham

 

 

Felles for mange av disse foreldrene og andre foreldre som har opplevd å få barna sine skadet eller drept i trafikkulykker er at de i ettertid blir svært engasjert i temaet sikring av barn i bil, og hovedbudskapet deres er: ikke gjør den samme feilen vi gjorde! For de fleste innebærer dette at de videre jobber med folks forståelse for viktigheten av bakovervendt sikring av barn.

 

 

Med dette håper jeg du som leser har fått ny kunnskap om viktigheten av bakovervendt sikring, og at du nå har kunnskapen til å ta gode valg på vegne av dine barn.

 

 

Kilder
NTF
Trygg Trafikk
Sikring av barn i bil
Robert Bell

Les mer
Hva du bør vite
Plusgodkjente bilstoler
Hvilken bilstol skal jeg velge? 
Bilstolgalleri
Bilstoler med magepute

Spørsmål?
Skriv en kommentar i kommentarfeltet
Still spørsmålet ditt i gruppa Bilstoler på Facebook
Send mail til [email protected]

 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg