hits

Hvorfor bakovervendt?

De fleste har i dag ftt med seg at det er anbefalt sikre barn bakovervendt til de er fire r. Mange velger allikevel sikre barna fremovervendt lenge fr de anbefalte fire rene. Hvorfor det?

Jeg tror det handler om at folk ikke helt forstr viktigheten av bakovervendt sikring. Alts hvor stor forskjell det er p bakovervendt og fremovervendt sikring.
I dette blogginnlegget skal jeg prve gi litt innsikt i akkurat dette.

Hvorfor bakovervendt?
Mange vet alt dette, men jeg tar med en kort oppsummering allikevel. Hvorfor skal barn sitte bakovervendt i bilen?
I en ulykke vil barnet som sitter bakovervendt bli fanget opp av det bakovervendte bilsete, slik at belastningen p barnets kropp fordeles jevnt fra rumpe og opp til hodet. Seteryggen tar imot barnet, og ingen kroppsdeler slenges rundt.
I et fremovervendt bilsete er det kun selene som holder barnets overkropp p plass. Barnets "lse" kroppsdeler; hode, armer og ben vil kastes fremover med enorm kraft. Barnets hode, nakke, armer, skuldre, ben og hofter vil utsettes for store skader, ofte ddelige.
 


S hvorfor sitter ikke alle bakovervendt i bilen?
Nei, det er et godt sprsml. Sikkerhetsmessig s burde vi faktisk det.
Samtidig er det ekstra viktig at barn sitter bakovervendt. Barnets kropp er ikke ferdig utviklet, noe som gjr at barnet ikke vil tle pkjenningen fra en kollisjon like godt som oss voksne. I tillegg har barnet et hode som er veldig stort i forhold til kroppen, noe som gir kt belastning p nakken i en kollisjon.
Dagens biler har ogs mange sikkerhetssystemer (setebelte, airbag mm.) som beskytter, men disse er designet for beskytte et voksen kropp, og en barnekropp kan skades og i vrste fall drepes av sikkerhetssystemene i bilen.




Barnet har et mye strre hode i forhold til resten av kroppen enn det vi voksne har.
Dette er en av flere grunner til at barn sitter mye sikrere bakovervendt. (Bilde: Trygg Trafikk)

 


Hvor mye sikrere?
Et fremovervendt barnesete gir 50-60% beskyttelse i en ulykke.
Et bakovervendt barnesete gir 90-95% beskyttelse i ulykke.
I praksis betyr det at bakovervendte barneseter gir barnet god beskyttelse i s og si alle ulykker. De siste 5-10% er ulykker hvor bilen havner i vann, begynner brenne og lignende hvor retning p barnesetet ikke spiller noen rolle - det gr ikke bra uansett.

Det finnes f eller ingen rapporter om barn i bakovervendte bilstoler som er blitt hardt skadet eller drept i bilulykker. Derimot finnes det mange rapporter om fremovervendte barn som er bde drept og skadet for livet.




Denne er amerikansk, og sier "rear-facing for at least two years".
Vi vet at bakovervendt sikring gir store sikkerhetsmessige fordeler ogs for eldre barn.

 

 

Sidekollisjoner? Pkjrsler bakfra?
Mange spr om ikke et fremovervendt sete vil vre sikrere i en pkjrsel bakfra.
For det frste er halvparten av alle som er innvolverte i en pkjrsel bakfra i en frontkollisjon (den parten som kjrer p den andre). Men uansett hvilken part du er i kollisjonen, vil et bakovervendt sete vre det som beskytter barnet mest. Dette er fordi at en bil som kjres p bakfra fortsatt vil bevege seg fremover, og derfor oppfrer kreftene seg p samme mte som i en frontkollisjon. Dessuten skjer de fleste pkjrsler bakfra i langt lavere hastigheter enn frontkollisjoner. 

I sidekollisjoner vil ogs et bakovervendt sete vre det sikreste.
I s og si alle sidekollisjoner er bilen som blir pkjrt i bevegelse fremover. Da vil det bakovervendte barnet presses mot bilsetets rygg og vre godt beskyttet av bilstolens sidebeskyttelse. Sitter barnet fremovervendt vil barnet presses fremover og ut av sonen for bilstolens sidebeskyttelse. I praksis har ikke fremovervendte seter sidebeskyttelse. (Og her er kollisjonstester veldig misvisende, for i kollisjonstester str bilen i ro nr den blir truffet i siden, og da har fremovervendte seter ganske god beskyttelse. Men kunnskap hentet inn fra virkelige ulykker viser at virkeligheten er en helt annen.)
Halvparten av barna som dr i trafikkulykker i England dr i sidekollisjoner, i Sverige er det ingen barn som dr i sidekollisjoner, nettopp fordi barna i Sverige sitter bakovervendt mye lenger. (Kilde: Robert Bell)

Den eneste gangen et fremovervendt sete vil vre sikrere er om du rygger p noe. Og rygge gjr man sjeldent i stor fart, s det gir minimale skader selv om barnet sitter bakovervendt.

For forskjellen p bakovervendt og forovervendt sikring er stor.
- I en kollisjon kan et forovervendt barn risikere nakkebrudd i stedet for det som kunne endt med et blmerke. I bakovervendt posisjon blir trykket ved en kollisjon fordelt p hele omrdet fra hodet til baken nr ryggen presses inn i stolryggen.
Jan Olav Nilsen/IF Forsikring


Nesten fem r og strlende fornyd med sitte bakovervendt i en Britax TwoWay. 

Nyere bil
Mange tenker at i en nyere bil er det ikke like viktig med et bakovervendt sete som i en gammel bil. Saken er faktisk det omvendte. I en ny bil er et bakovervendt sete enda mer viktig. I gamle biler ble hele bilen deformert i en kollisjon, og mye av energien i kollisjonen (som er skadelig for mennesker) ble tatt ut p bilens deformering. Nyere biler deformerer seg ikke like mye, for beskytte oss som sitter inne i bilen. Men det betyr at mer av energien fra kollisjonen taes ut p de som sitter i bilen (og derfor har man airbag og andre smarte systemer til oss voksne). For et barn er det da kun en bakovervendt bilstol som vil gi ekstra beskyttelse.

 

Forskjellen p bakovervendt og forovervendt sikring er stor. Det kan faktisk dreie seg om et blmerke eller en brukket nakke"
Kristin yen/Trygg

 

Det gikk jo bra fr!
Problemet er at ofte gikk det ikke bra fr! P 70-tallet, som var de rene hvor flest dde i trafikken i Norge noen sinne, dde 100 barn rlig de vrste rene. 100 barn! Om man hadde sikret dagens barn p samme mte som p 70-tallet, og tatt hyde for endringen i trafikkbildet, s ville rundt 400 barn ddd i bilulykker rlig (kilde: Trygg Trafikk). I tillegg har man jo alle de som blir hardt skadet og sliter med ettervirkninger av disse skadene resten av livet. Disse snakkes det sjeldent om.


5 r og bakovervendt i en Axkid Minikid.

Bare en kort tur
Mange tenker at man skal bare en kort tur, det er lav fartsgrense og/eller det er en biltur man bare tar en sjelden gang (for eksempel p ferie), men det hjelper allikevel ikke. Ulykker kan skje nr som helst og hvor som helst, og det er mer sansynlig at det skjer i nromrdet ditt enn p langtur. For barn hjelper det heller ikke at farten er lav, da de allikevel kan f livsendrende skader eller i vrste fall bli drept. Hadde vi visst nr vi kom til havne i en ulykke kunne vi jo latt vre sikre oss alle de andre gangene, men det gjr vi ikke, og derfor er riktig sikring like viktig p alle turer - hver eneste gang. 

 

Hvor lenge br barna sitte bakovervendt?
Myndighetene i Norge i dag anbefaler bakovervendt til 4 r. For f r siden var anbefalingen 2 r. Og noen r vil den forhpentligvis kes.
Poenget er at 4 r ikke er en magisk alder for nr barn er store nok til tle en ulykke i et fremovervendt sete. Det sikreste for barnet ditt vil vre sitte bakovervendt s lenge som mulig. De strste bakovervendte stolene p markedet i dag kan brukes til barna er rundt 120 cm hye.
Alternativet fremovervendt er fempunktssele eller bilens trepunktssele. I en fempunktssele vil barnet i en ulykke pdra seg skader p nakke, hode, skuldre, armer, hofter og ben. I en beltesstol med bilens trepunktssele vil barnet f skader p hode, nakke og buken. Alvorlige skader som ofte ender med dd for barnet.

(..) Derimot er det mange barn som skades i bilulykker, ca. 500 barn hvert r og omlag 8 % av disse er svrt alvorlig skadet. En stor andel av disse barna kunne kommet fra bilulykken s og si uskadd om de hadde vrt plassert i et korrekt montert bakovervendt barnesete.
Tor Einar Calish, overlege ved barneintensiven p Ullavl Universitetssykehus

 

Historier fra virkeligheten
Den frste historien fra virkeligheten jeg kom over var om lille Joel, og det var historien som for min del fikk ynene mine opp for hvor stor forskjell det faktisk er p fremovervendt og bakovervendt sikring. Hvor lite beskyttelse et fremovervendt sete faktisk gir.
Joel satt korrekt sikret i sitt fremovervendte sete, og fremovervendt var det myndighetene anbefalte for et barn p hans alder.
Foreldrene hadde alts gjort alt korrekt. Allikevel endte Joel opp med en brukket nakke. I ettertid vet de at et bakovervendt sete ville beskyttet han mot skadene.




Engelsk artikkel om ulykken.
En nyere historie er fra Australia, hvor en familie p fire var p vei hjem fra tannlegen. De mistet kontrollen p bilen og kjrte inn i et tre i rundt 100 km/t. Bilen ble kastet over p taket, og treet brakk og landet opp bilen. I baksetet satt to sm jenter. Lillesster p nesten 1 r som satt bakovervendt og storesster p nesten 2 r som satt fremovervendt. 
P sykehuset viste det seg at storesster brakk nakken p to steder, samt hadde andre skader i nakken. Legene kunne fortelle at de fleste barn med hennes skader overlever ikke. Tre mneder etter ulykken var storesster fortsatt p sykehus til behandling for skadene hun pdro seg i ulykken, og det var usikkert p om hun noen gang ville bli helt bra.
Lillesster hadde et blmerke p skulderen etter selen, og det var den eneste skaden hun fikk i den alvorlige ulykken.  


I dag sitter begge jentene bakovervendt,
og det kommer de til gjre s lenge de kan.

 

 

 


Gabriel fr ulykken
 

Spansk artikkel om Gabriel og ulykken. (Det fungerer oversette med Google translate.)
Lille Gabriel og pappaen hans var p vei hjem fra barnehagen da bilen deres ble truffet av en annen bil. Gabriel var sikret i Cybex Pallas, en bilstol med en skalt magepute. En magepute er en isoporkloss som legges over barnets myke mage (og de indre organene som man ellers vil ha beltet bort ifra), uten bruke internsele eller bilens trepunktsbelte p barnet.  Dette er et sete som er bde godkjent og av mange anbefalt her i Europa. Foreldrene trodde han var trygg og at de hadde gjort et godt valg.
Faren til Gabriel, som selv er ambulansearbeider, fant gutten livls i bilstolen sin etter ulykken, og startet umiddelbart gjennopplivning. Ambulansepersonalet som kom til jobbet lenge med gjenopplive han, og de lyktes til slutt.
P sykehuset viste det seg at Gabriel hadde en skade man gjerne kaller "innvendig halshugging" ("internal decapitation" p engelsk).
"(...) fullstendig dislokasjon av verste halsvirvel (C1) forrsaker fullstendig separasjon av skallen og ryggraden." (Sitat hentet fra artikkelen det linkes til over og fritt oversatt til norsk.)
Gabriel overlevde utrolig nok ulykken, men var sterkt funksjonshemmet etterp. 8 mneder senere dde han som flge av problemer i forbindelse med funksjonhemmingen han pdro seg under ulykken.


Gabriel p sykehuset etter ulykken


En sterkt funksjonshemmet gutt,
som tte mneder etter ulykken dr av problemer skadene har gitt ham

 

 



Felles for mange av disse foreldrene og andre foreldre som har opplevd f barna sine skadet eller drept i trafikkulykker er at de i ettertid blir svrt engasjert i temaet sikring av barn i bil, og hovedbudskapet deres er: ikke gjr den samme feilen vi gjorde! For de fleste innebrer dette at de videre jobber med folks forstelse for viktigheten av bakovervendt sikring av barn.

 

 

Med dette hper jeg du som leser har ftt ny kunnskap om viktigheten av bakovervendt sikring, og at du n har kunnskapen til ta gode valg p vegne av dine barn.

 

 

Kilder
NTF
Trygg Trafikk
Sikring av barn i bil
Robert Bell

Les mer
Hva du br vite
Plusgodkjente bilstoler
Hvilken bilstol skal jeg velge? 

Bilstolgalleri
Bilstoler med magepute



Sprsml?
Skriv en kommentar i kommentarfeltet
Still sprsmlet ditt i gruppa Bilstoler p Facebook
Send mail til bilstoler@gmail.com



 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar